Профорієнтація

Вибір майбутньої професії нерідко викликає суперечки батьків і дітей. Адже батьки впевнені, що вони краще знають життя, а діти хочуть обирати самостійно, оскільки це їхнє майбутнє.

Поради випускникам шкіл

  • 1. Краще визначитися з вибором професії заздалегідь, а не перед дверима приймальної комісії. Тим паче, варто дізнатися якомога більше про майбутню професію. Не полінуйтеся та попросіть знайомих чи родичів, які працюють за фахом, про який ви мрієте, розповісти або показати, що саме і як вони роблять. Відвідайте дні відкритих дверей навчальних закладів.
  • 2. При виборі майбутньої професії не орієнтуйтеся лише на її престижність. Юристи, банкіри економісти, фінансисти дійсно залишаються лідерами серед престижних професій, але ринок праці ними вже давно переповнений. Тож, з позиції перспективи, ви можете залишитись з гарним дипломом, але без роботи.
  • 3. Не думайте, що ті люди, які отримали престижну професію, але нині сидять без роботи, просто невдахи, а з вами буде по іншому. З кожним роком роботодавці стають все більш вибагливими і на ринку праці виживе лише той, хто крім звичайного вузівського диплому має ще безліч умінь і знань.
  • 4. Не відвертайтеся від «непрестижних» професій, дотримуючись стереотипу про них, як про «чорну» і низькооплачувану роботу. Представники робітничих професій сьогодні на вагу золота. Відповідно й заробітна плата у гарних фахівців у цій сфері іноді навіть вища, ніж у деяких «престижних» спеціалістів.
  • 5. Продивляйтеся оголошення роботодавців та зверніться за рекомендаціями до спеціалістів центрів зайнятості. Вам допоможуть зрозуміти, чи потрібна на ринку праці професія, яку ви обрали.
  • 6. Якщо ви взагалі не уявляєте, яку професію обрати, зверніться до фахівців центру зайнятості, які допоможуть вам визначитися з вибором, враховуючи ваші потреби і здібності.
  • 7. Візьміть участь у профорієнтаційних заходах, що проводить служба зайнятості для учнівської молоді (ярмарок професій, марафон робітничих професій, ярмарок кар'єри тощо).

Якщо ти з дитинства мріяв стати лікарем або космонавтом і дотепер не маєш сумніву щодо правильності свого вибору - у тебе немає проблем. Що б не говорили батьки, ти із завзятістю фанатика вивчаєш підручники з хімії чи біології або відвідуєш гурток «Юний фізик» і добре уявляєш собі, що будеш робити по закінченні школи.

Якщо це так, то ти - щасливчик. Тому що багато твоїх однолітків зовсім не уявляють собі, «ким бути» і куди вступати й чи вступати взагалі, коли продзвенить довгоочікуваний останній шкільний дзвінок.

Добре, коли проблема вибору професії тривожить - це означає твою соціальну й психологічну зрілість. Гірше, якщо тобі поки однаково: мама за ручку відведе до юридичного інституту (тому що тобі «як би подобається» професія нотаріуса), а потім виявиться, що ти терпіти не можеш перебирати нудні папірці й спілкуватися з людьми.

Труднощі професійного самовизначення виникають зазвичай у двох категорій підлітків. Перші поки не знайшли у цьому житті нічого цікавого. Так трапилося, що вчителі не зуміли пробудити в них любов до яких-небуть предметів, а таланти поки ще зариті в землю. Такі підлітки можуть добре вчитися, але вони нічим не захоплюються, життя їх досить нудне або просто монотонне. От і не можуть визначитися, чим хотілося б займатися, - тому що з того, що оточує їх у світі, ніщо не тягне особливо. Та й із чого обирати? Як правило, вони не знають, ким працює їхній татусь, хто такий іхтіолог, - і взагалі мало орієнтуються у світі професій. Друга категорія підлітків дуже активна й у навчанні і в різних інших видах діяльності. Їм цікаво все, вони відвідують одночасно три гуртки, п'ять факультативів і десять спортивних секцій. Більше того, у них усе виходить. Як говориться, якщо людина талановита - вона талановита у всьому. За що не візьметься цей чудо-підліток - у всьому досягає успіху. Однак... він теж не може визначити, що подобається йому більше, із чим він хотів би зв'язати своє життя.

Як же розібратися в собі? Психологи вважають, що при виборі професії дуже важлива відповідність між психологічними особливостями людини й відповідними характеристиками професії. Професія має бути ЦІКАВА. Якщо тобі подобаються тварини, рослини, то тобі буде цікаво у своїй професійній діяльності зіштовхуватися з об'єктами живої природи. Якщо ти любиш техніку - інтерес до неї буде підтримувати тебе у діяльності інженера-конструктора або теоретика.

Будь-яка професія вимагає, щоб у людини були присутні так звані «професійно важливі якості» - наприклад, для коректора важлива увага, для художника - образне мислення тощо. Тому, обираючи певну професію, важливо усвідомити, чи є в тебе ЗДІБНОСТІ, які відповідають професійно важливим якостям. У ситуації сумніву обирай ту професію, де твої здібності будуть максимально реалізовані у цій діяльності ти досягнеш найбільшого успіху.

Нарешті, тип професійної діяльності має збігатися із твоїм ОСОБИСТІСНИМ, характерологічним типом. Скажімо, якщо ти товариський - тобі більше підійдуть професії, пов'язані з численними контактами, а якщо емоційно нестійкий - не зможеш виконувати рутинні види діяльності, що вимагають концентрації протягом тривалого часу.

Отже, для того щоб обрати професію, необхідно, насамперед, пізнати себе. Ти напевно часто ставиш собі запитання: «Який я?», «Хто я в цьому світі?», «Навіщо я живу?». Твій характер поки тільки формується, тому не треба наклеювати собі ж ярлик і відмовлятися від професії артиста тільки тому, що ти нібито «сором'язливий». Борися, працюй над собою, пізнавай себе. І пам'ятай, що психологічні властивості людини (будь-то здібності, інтереси або риси характеру) - досить гнучкі, мінливі якості. Відомо чимало випадків, коли людині, яка не має здібностей до музики, але жагуче бажала нею займатися, вдавалося розвити музичний слух. Головне - інтерес. Запам'ятай: здібності формуються у діяльності. Звикай працювати, трудитися. На одних здібностях далеко не виїдеш. З іншого боку, інтерес - річ теж не зовсім стійка. Безліч підлітків думають, що люблять якийсь навчальний предмет, а насправді їм дуже подобається вчитель. Крім того, важко зрозуміти, чи сподобається тобі психологія або та ж економіка - адже ти в школі не вивчав нічого подібного.... Для того щоб не помилитися, треба розширювати свій кругозір стосовно світу професій. Став дорослим людям запитання про їхню професійну діяльність - як правило, люди із задоволенням розповідають про свою роботу й про студентські роки. Тоді ти зможеш усвідомлено вирішити, чи цікава тобі ця область, або все, що ти знаєш про спеціальність, на яку подаєш документи - це її назва...

Отже, розібравшись у своїх здібностях, інтересах й особистісних рисах, ти приступаєш до вибору вже не професії - а вузу або факультету. З'ясуй, які спеціальності й спеціалізації відповідають виду діяльності, що цікавить тебе. Це не завжди однозначна відповідність (наприклад, щоб ремонтувати комп'ютери, потрібно отримати спеціальність «Радіоелектроніка»). Обрання рішення має ґрунтуватися на багатьох факторах уже не психологічного характеру: репутація вузу й конкурс, думка друзів, батьків, вартість навчання. Не полінуйся й випиши на окремому аркушу паперу плюси й мінуси кожного з варіантів. Проаналізуйте дані разом із друзями й родичами. І завжди пам'ятай: остаточний вибір тільки за тобою, тому що, обираючи професію, ти обираєш долю. Професія має приносити задоволення (позитивні емоції тобі), давати адекватну фінансову винагороду (добробут твоїй родині) і забезпечувати максимальну реалізацію твоїх можливостей (користь суспільству).

У цьому матеріалі використані витяги зі статті О. Рихлевської «Як обрати професію, поради для початківців». 

Перелік посилань на профорієнтаційні тести онлайн

Як обрати професію до душі?

Закінчуєш навчання у школі та серйозно замислюєшся про своє покликання у житті? Дай відповідь на прості запитання і дізнаєшся, яка спеціальність Тобі підходить найкраще. 

1. Як на мене, контролювати інших людей та вести облік - нудне заняття.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

2. Я краще буду займатися фінансовими операціями, аніж виступати на сцені.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

3. Ніколи точно не розраховую час, який витрачаю на дорогу до школи. Для мене це здається неможливим.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

4. Ризик - моє друге «Я».

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

5. Терпіти не можу безладу.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

6. Охоче проведу вільний час за книжкою про досягнення в сфері науки.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

7. Мої записи зазвичай не надто добре структуровані та організовані.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

8. Я завжди відкладаю частину грошей на потім, не витрачаючи все й одразу.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

9. У мене на робочому столі скоріше безлад, аніж бездоганний порядок.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

10. Люблю виконувати завдання згідно інструкції, або за чітко вказаним алгоритмом.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

11. Якби я був колекціонером, то зберігав би все упорядковано: в папках, шухлядах, на поличках тощо.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

12. Я дратуюсь, коли потрібно навести лад у кімнаті, впорядкувати, або систематизувати щось.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

13. Люблю працювати за комп'ютером - набирати й оформляти тексти, робити розрахунки.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

14. Перш ніж взятися до роботи, я детально продумаю свої дії.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

15. Вважаю, що черпати інформацію з таблиць та графіків - зручно та швидко.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

16. Я в захваті від ігор, де можна розрахувати шанси на перемогу і зробити обережний, але точний хід.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

17. Вивчаючи іноземну мову, потрібно почати з граматики, а не отримувати розмовний досвід без знання граматичних основ.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

18. Я завжди прагну всебічно вивчити проблему, з якою стикаюся (пошукати інформацію в мережі, прочитати необхідну літературу, проконсультуватися зі спеціалістами).

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

19. Коли я пишу листа, мені важливіше:

1. Логічність викладу тексту.
2. Важко відповісти.
3. Образність викладу.

20. Я маю щоденник, в якому планую свої справи на кілька діб уперед.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

21. Я не пропускаю нагоди подивитися випуск політичних та економічних новин.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

22. Я хотів би, що моя професія...

1. Щоразу дарувала мені нову порцію адреналіну.
2. Важко відповісти.
3. Занурювала мене в стан спокою і давала відчуття захищеності.

23. Я виконую роботу в останній момент.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

24. Покористувавшись книгою, я завжди ставлю її на місце.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

25. Лягаючи в ліжко, я напевне знаю, чим займатимусь наступного дня.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

26. У своїх діях і словах керуюсь принципом «Сім раз відміряй, один - відріж».

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

27. Якщо мене чекає відповідальна справа, я неодмінно складу план її виконання.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

28. Після довгих посиденьок з друзями я мию посуд вже вранці.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

29. Я відповідально ставлюсь до свого здоров'я.

1. Так.
2. Важко відповісти.
3. Ні.

30. Якщо в мене щось не виходить, я...

1. Терпляче шукаю рішення.
2. Важко відповісти.
3. Дратуюся і злюся.


Підрахуй бали, скориставшись таблицею

Від 49 до 60 балів

Ти прагнеш бути бездоганним у всьому, чого вимагаєш і від оточуючих. Оскільки Тебе цікавлять різноманітні знакові системи (цифри, коди, природні та штучні мови), Ти напевне зможеш знайти себе в професіях, пов'язаних з діловодством, створенням документів, аналізом та перетворенням текстів. Коректор, технічний редактор, нотаріус, секретар - ось ті спеціальності, які Тобі з легкістю вдасться освоїти у вузі. Також Ти можеш стати незамінним співробітником бухгалтерії, відмінним економістом, демографом, чудовим програмістом, картографом або математиком.

Тебе часто захоплює те, що іншим здається нудним та одноманітним. Креслярська справа, робота з паперами, літерами та розрахунками, упорядкування, контроль і аналіз - заняття, в яких Тобі не буде рівних серед колег. Часто люди Твого типу - прекрасні бізнесмени та керівники. Однак Тобі пора вчитися розслаблятися, постійне самовдосконалення виснажує та не дає відчути всі радощі життя.

Від 37 до 48 балів

Люди Твого типу уважні та зібрані. Зазвичай їм підходять професії, які вимагають чудової пам'яті, точних розрахунків, досконалого знання документації та законів. Юрист, митний декларатор, статистик, кресляр, економіст та спеціаліст з комп'ютерних технологій - професії, в яких Ти можеш досягти неабияких успіхів. Проте, пам'ятай, що відповідні їм сфери діяльності вимагають посидючості, зосередженості та здатності абстрактно мислити. Зверни увагу й на професії першого блоку (від 49 до 60 балів), проте в Твоєму випадку робота зі знаковими системами може бути лише частиною іншої, основної професії (приміром, інтенсивне використання іноземних мов, ведення документації, розрахунки - у роботі фінансиста, менеджера та журналіста).

Від 25 до 36 балів

Інтерес до знакових систем у Тебе мало виражений. Проте Ти здатен оперативно і старанно виконувати свої обов'язки. До того ж, дисципліна та вимогливість до себе допоможуть Тобі підкорити будь-яку вершину, було б бажання. Гнучкість та швидкість прийняття рішень сприяють досягненню якнайкращого результату. Тобі підійде робота геолога, меліоратора, еколога, інженера, гідролога, конструктора, вченого. А ще варто подумати про професію ветеринара або агронома. Знакові системи дещо «сухуваті» для Тебе. Тому, обираючи професію, орієнтуйся на власні захоплення та інтереси.

Від 13 до 25 балів

Документи, знаки та розрахунки Тебе точно не цікавлять. Люди Твого типу бездоганні імпровізатори, вміють активно діяти і швидко прийняти рішення, нестандартні і непередбачувані, що характерно для представників творчих професій. Реклама, дизайн, журналістика і психологія - сфери, що в яких Ти почуватимешся мов риба в воді. А ще з Тебе може вийти бездоганний вчитель , продюсер або вихователь.

Від 0 до 12 балів

Такій нестандартній особистості як Ти просто необхідно розвивати силу волі, витримку та дисциплінованість, адже при влаштуванні на роботу Тобі частенько кортітиме робити те, що «хочеться», а не те, чого вимагає керівництво. Робота, що передбачає жорстке виконання плану і дотримання термінів, Тобі навряд чи підійде. Професії художника, фотографа, артиста, скульптора чи поета - з Твоєї категорії. Подумай також і про спеціальність дизайнера, режисера, актора або диригента.

Полотнюк Вікторія Олександрівна - Шепетівський навчально-виховний комплекс №3 у складі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з поглибленим вивченням військово-фізичної підготовки» Хмельницької області   - 2020 -
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно!