Робота з дітьми з ООП. Інклюзивна освіта
Навчання дітей
з особливими освітніми потребами
У школі навчаються діти з особливими освітніми потребами. З учнями проводяться корекційні заняття, для чого створено спеціальний кабінет.
ДЛЯ ЗАРАХУВАННЯ НА ІНКЛЮЗИВНУ ФОРМУ НАВЧАННЯ УЧНЯ ПОДАЮТЬ:
заяву одного з батьків (законних представників) або особисту заяву (для учнів, які на дату подання заяви є повнолітніми);
документ про наявний рівень освіти (копія свідоцтва про базову загальну середню освіту, табель або виписку оцінок із класного журналу за останній рік навчання);
комплексну оцінку розвитку дитини інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) (для осіб з особливими освітніми потребами).

Покликання та QR-код на сайт ІРЦ
https://sites.google.com/view/shepirc


Адаптація та модифікація навчальних програм: як це здійснити вчителю у ЗЗСО?
Завантажуйте за посиланням ⬇️⬇️⬇️
https://drive.google.com/file/d/15llDODZXZbYK9zcVQ7bAzHlfyklWCYlY/view?fbclid=IwY2xjawEU2WlleHRuA2FlbQIxMQABHZTgnkiFsxzA-mGptbfRkoO17ZBT9IwREqPBC9d1fQDtyv8t8960efQQIQ_aem_2zF80AHEtu6zaKy9Rg_Y9A
Асистенту вчителя







Порушення розвитку головного мозку, дефіцит соціальної взаємодії і спілкування, обмежені інтереси і повторювані дії - так виражається хвороба аутизм. І вона виявляється у віці до трьох років Як стверджують фахівці, аутизм не вирок. У випадку раннього виявлення захворювання і постійних занять з дитиною, аутисти можуть вести порівняно нормальний спосіб життя в соціумі. Статистика говорить про те, що аутизм стрімко поширюється. Сьогодні це 1 з 59 дітей. Але люди, з діагнозом чи без, - це перш за все люди. При своєчасній діагностиці та корекційному втручанні, дитина може бути адаптована до життя у дорослому віці. Люди з аутизмом точно так можуть вчитися, працювати, дружити, любити і жити повноцінним життям, як і всі інші. Малюк з аутизмом може з'явитися в будь-якій сім'ї, незалежно від достатку, соціального стану або місця проживання сім'ї. Це не вина батьків, це біологічна особливість, але чим раніше мама і тато звернуть увагу на особливі потреби своєї дитини, тим краще. Аутизм впливає на кожну людину по-різному, і може варіюватися від дуже легкої до дуже важкої форми прояву. Люди з аутизмом хочуть спілкуватися, проте часто не знають як.

Нормативні документи
🔔 КАТЕГОРІЇ (ТИПОЛОГІЯ) ОСВІТНІХ ТРУДНОЩІВ
🟤 Освітні труднощі – це труднощі у навчанні, які впливають на процес здобуття освіти та на рівень результатів навчання дітей відповідного року навчання у відповідному закладі освіти.
✔️ Для освітніх труднощів притаманні ознаки:
▪ Труднощі у навчанні
▪ Впливають на процес освіти
▪ Впливають на результати навчання
▪ Виникають у дітей чи у осіб у відповідному році навчання
▪️ виникають під час навчання в класі/ групі навчальних закладів (дошкільні навчальні заклади (дитячий садочок), загальний середній навчальний заклад (школа), закладах проф. освіти та вищих навчальних закладах).
🟤 В зв'язку зі змінами інклюзивного законодавства України для осіб з освітніми труднощами вводяться 5 РІВНІВ ПІДТРИМКИ:
1 РІВЕНЬ – поодинокі незначні труднощі;
2 РІВЕНЬ – труднощі легкого ступеня прояву;
3 РІВЕНЬ - труднощі помірного ступеня прояву;
4 РІВЕНЬ - труднощі тяжкого ступеня прояву;
5 РІВЕНЬ - труднощі найтяжчого ступеня прояву
🟤 Рівень підтримки в освітньому процесі в інклюзивних класах (групах) закладів освіти – це обсяг тимчасової або постійної ПІДТРИМКИ в освітньому процесі учнів з особливими освітніми потребами відповідно до ї індивідуальних потреб.
Рівні підтримки застосовуються до ОСІБ з особливими освітніми потребами (особа з ООП), тобто це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
🔻Тому слід відмітити 2 важливих аспекти:
1) Всі люди мають право на освіту, але через певні труднощі у навчанні можуть потребувати додаткової підтримки з урахуванням своїх індивідуальних особливостей;
2) Рівні підтримки залежать від ПОТРЕБИ особи з ООП, а не від її порушення / розладу/ діагнозу!
🟤 Виділяють 5 КАТЕГОРІЙ освітніх труднощів:
1. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ труднощі.
Можуть полягати в обмеженні функціонування:
▪ різного ступеня прояву передумов інтелекту (пам'яті, уваги, мислення, мовлення, вольових процесів, мотивації тощо);
▪ власне інтелекту (здатності до узагальнення, абстрагування, міркування, продукування думки, судження, здатності робити висновки);
▪ інвентарю інтелекту (набути знань, умінь, навичок).
2. ФУНКЦІОНАЛЬНІ (сенсорні, моторні, мовленнєві) труднощі.
Можуть полягати в обмеженні життєдіяльності різного ступеня прояву
▪ слухової функції
▪ зорової функції
▪ опорно-рухової (кістково-м'язової) функції
▪ мовленнєвої функції.
🔻При обмеженнях МОВЛЕННЄВОЇ функції можуть спостерігатися:
▪ проблеми з відтворенням звуко-складової структури слова;
▪ розбірливості мовлення;
▪ темпу і ритму;
▪ мелодико-інтонаційного малюнку;
▪ характеристик голосу;
▪ розрізнення звуків мовлення на слух;
▪ використання словникового запасу і граматики;
▪ перебігу читання, письма, комунікації.
3. ФІЗИЧНІ труднощі.
Можуть полягати в обмеженні функціонування різного ступеня прояву
▪ органів та
▪ кінцівок дитячого організму.
4. НАВЧАЛЬНІ труднощі.
Можуть полягати в
▪ обмеженні або
▪ своєрідності
перебігу довільних видів діяльності різного ступеня прояву (пов'язані з читанням, письмом, математикою, ін.)
Під «довільними видами діяльності» розуміються цілеспрямовані види діяльності, керування якими відбувається під контролем свідомості.
5. СОЦІОАДАПТАЦІЙНІ (особистісні, середовищні), СОЦІОКУЛЬТУРНІ (певні осередки, окремі культури, використання жестової мови) труднощі.
Можуть полягати в:
▪ наявності бар'єрів на шляху до формування навичок:
✓ пристосування до умов соціального середовища;
✓ організації адекватної системи відносин із соціальними об'єктами;
✓ прояву рольової пластичності поведінки;
✓ інтеграції у соціальні групи;
✓ засвоєння стабільних соціальних умов;
✓ прийняття норм і цінностей нового соціального середовища;
✓ форм соціальної взаємодії.
🟤 Якщо зробити коротке резюме, то залежно від ступеня прояву вказаних освітніх труднощів мають визначатися відповідні рівні підтримки.
Наприклад, дитина з аутистичним розладом може мати інтелектуальні, функціональні та соціоадаптаційні труднощі, а дитина з ДЦП – лише фізичні труднощі, а дитина зі зниженим зором та з порушеннями інтелектуального розвитку – одночасно функціональні та інтелектуальні труднощі.
‼️ВАЖЛИВО: рівні підтримки не повинні визначати рівень прояву порушення (розладу) у дитини чи особи з ООП, а лише рівень необхідної підтримки під час освітнього процесу.
Автор: Надія Есманова
Культурно-мистецький проєкт ТОВ «РПП Груп» та Українського Культурного фонду
«Інформаційна кампанія "Що таке аутизм"
Метою проєкту є збiльшення обiзнаностi ycix верств населення щодо проблем аутизму, особливостей соцiалiзацii людей з розладами аутистичного спектра, формування толерантного ставлення до таких людей.
В Україні розпочалася інформаційна кампанія #різніоднакові від громадської організації Happy Today, яка розповідає про аутизм. У рамках кампанії запустили сайт про аутизм, а також українські зірки розвінчали у соцмережах найпоширеніші міфи про розлади аутистичного спектру.
Сайт на якому зібрана актуальна та науково-доведена інформація про розлади аутистичного спектру. Сайт буде корисний для батьків, педагогів та фахівців психологічної служби...
Перейти за посиланням https://www.happytoday.social

Як поєднати дистанційне навчання з інклюзивним
ВИДИ ПІДТРИМКИ ДИТИНИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Підтримати й допомогти можуть ті дорослі, які поруч із дитиною, тобто батьки. Потрібно визначити вчителю або асистенту вчителя:
1. Які завдання дитина може зробити самостійно і виписати ці завдання.
2. Що дитина може зробити з підтримкою дорослого, разом із дорослим.
3. З чим дитина не може впоратися навіть із підтримкою.
Коли ви сформуєте три списки, ви будете знати, які завдання вам треба давати на онлайн-уроках, а які не потрібно давати в жодному разі, тому що дитина з ними впоратися не зможе.
Підтримка дитини може бути різною:
- Фізична підтримка - повна чи часткова. Наприклад, якщо дитина може самостійно малювати, то підтримка від дорослого не потрібна. Якщо в дитини порушення опорно-рухового апарату і взяти ручку або фломастер вона сама не може, їй потрібна допомога, - це буде часткова допомога, бо малювати вона може. Повна підтримка - якщо дитина з порушенням опорно-рухового апарату не рухає руками, то батьки мають сідати поруч, брати фломастер у її руку й починати малювати разом із нею.
- Вербальна підтримка - повна чи часткова. Може бути похвала від батьків, інших дорослих. Або, можливо, батьки сидітимуть на онлайн-уроці разом із дитиною: вчитель задає завдання, батьки його повністю дублюють дитині й та його може виконати. Або батьки ставлять додаткові запитання, щоби дитина зрозуміла.
- Підказки - жести, рухи тіла, вказівки, використання міміки, які були сформовані ще до карантину.
- Візуальний стимул - картинки, фотографії, піктограми, символи, письмові слова.
- Моделювання - демонстрація виконання завдання. Те, що вербально озвучує дорослий, його треба моделювати візуально - або намалювати, або представити у вигляді схеми.
- Маніпуляція символами - розташування об'єктів у визначеному порядку. Можна маніпулювати розташовуючи в порядку, що буде зараз, що буде потім, а що буде після.
Приклади маніпуляції символами:
- Мені дуже подобається п'ятирівнева шкала про завдання: наприклад, зелена одиничка - "я легко справляюся з цим завданням", а червона п'ятірка - "це завдання для мене дуже складне".
- "Рівень моєї тривожності" - це дуже важливо на онлайн-уроках.
- Картки можна просто намалювати, і на початку уроку вчитель обов'язково проговорює, що потрібно зараз показати, який у вас емоційний стан: і діти показують, чи вони зараз спокійні й можуть навчатися далі, чи вони сердяться. Тоді вчителю потрібно застосувати техніку для заспокоєння, підвести всіх учнів у спокійний стан.
- Треба формувати розуміння "голосових рівнів" у дітей: 0 - мовчу, 1 - шепчу, 2 - говорю тихо й так далі. Для дітей, які дуже тихо говорять, а на онлайн-уроці можуть бути ще й технічні збої, батьки можуть показати їй на картку, або сказати, щоби та говорила зараз голосовим рівнем - 4, тобто так гучно, як вона говорить на вулиці.
- "Перерва" - обов'язково має бути така візуальна картка, тому що часто діти з ООП швидко виснажуються, а за комп'ютером удвічі швидше, тому коли дитина покаже цю картку, батьки будуть розуміти, що потрібно кілька хвилин відпочити.
- Розклад, який показує, що з початку буде математика, потім робота в групі, а після цього буде свято. Така підтримка ефективно впливає на те, щоби дитина змогла засвоїти навчальний матеріал, який дає вчитель.